För dig som kommer till Sigtuna kommun från Ukraina

Efter Rysslands invasion av Ukraina har många människor lämnat landet och rest in i närliggande länder i Europa. På den här sidan har vi samlat information för dig som kommer till Sigtuna och Sverige.

Den svenska och ukrainska flaggan tonar i varandra

Att stanna i Sverige

Klicka här för bra information Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. samlad för dig som kommit till Sverige från Ukraina.

EU:s medlemsstater har beslutat om att aktivera massflyktsdirektivet. Det innebär att du som kommer från Ukraina kan få omedelbart skydd i Sverige och ett tidsbegränsat uppehållstillstånd.

Du kan ansöka om uppe­hålls­till­stånd för till­fäl­ligt skydd enligt massflykts­di­rek­tivet hos Migra­tions­ver­ket.

Information från Migrationsverket om massflyktsdirektivet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om Migra­tions­verket

I Sverige är Migrationsverket den myndighet som prövar ansökningar från personer som vill bosätta sig i Sverige, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap.

Besök Migrationsverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Frågor som besvaras av Migrationsverket

• Kan jag söka arbete i Sverige?
  • Kan jag få svenskt personnummer?
  • Jag har familj i Ukraina, kan de komma till Sverige?

Migrationsverkets vanliga frågor och svar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sjukvård

1177 Vårdguiden – en samligsplats för sjukvård. Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. 1177 lämnar gratis sjukvårdsrådgivning av sjukköterska.

Webbplats för sjukvårdsupplysning - 1177 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ring sjukvårdsupplysningen - 1177

Ring 1177 från utlandet

Skolgång för barn från Ukraina

Flera barn från Ukraina har börjat skolan i Sigtuna kommun.

Anmälan om skolplats ska göras via vår e-tjänst, ansök om skolplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Efter att ansökan registrerats kommer vårdnadshavare/ kontaktperson att kontaktas för att planera in ett första besök för inskrivningssamtal på Mångkulturella enheten. Vid inskrivningssamtalet kommer ni att få träffa en samordnare som ger information om skolan och därefter även träffa en skolsköterska för hälsoundersökning.

Kan flyktingar från Ukraina studera svenska?

Sigtuna kommun erbjuder ukrainska medborgare som bor i kommunen och vistas i Sverige enligt massflyktsdirektivet att studera på SFI, svenska för invandrare. Kontakta Sigtuna kompetenscenter för mer information.

Mer information och hur du ansöker hittar du här

Om Sverige

Det finns olika sätt att lära dig mer om Sverige och det svenska samhället.

Informationsveriges webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sveriges radios nyhetssändning på ukrainska Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vanliga frågor och svar

Här finner du svar på de vanligaste frågorna som vi har fått.

Translate

Press the pink button "Activate translation" if you need this page translated. A "pop up bar" will appear. Press the icon "a chinese character" / "A" to choose the language of your choice.