Till vårdnadshavare med barn i förskola och skola

Under den pågående coronapandemin bevakar Sigtuna kommun händelseutvecklingen och följer de rekommendationer som myndigheterna tar fram.

Håll dig uppdaterad

Smittspridningen av Covid-19 i samhället påverkar våra verksamheter på olika sätt.

För detaljerad information om vad som gäller på just ditt barns förskola eller skola hänvisar vi till plattformen Unikum.

Du hittar kommunens grundskolor här

Du hittar kommunens förskolor här

Närundervisning på plats i skolan

För elever i grundskolan är närundervisning på plats skolans huvudregel.

Information till förskola och grundskola. Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

När ska mitt barn vara hemma?

Vi behöver gemensamt ta ansvar för att minska spridningen av viruset. Sigtuna kommun följer myndigheternas rekommendationer och hänvisar till Folkhälsomyndigheten för aktuell information.

Vid symtom

Ditt barn ska vara hemma om barnet är sjukt. Vanliga symtom på covid-19 är

• snuva
  • feber
  • hosta
  • Alla med sjukdomssymtom, även milda, ska stanna hemma för att inte smitta andra.
  • Alla som uppvisar symtom kommer att skickas hem från verksamheten.

När ska du kontakta vården?

Enligt 1177 Vårdguiden behöver de allra flesta inte söka vård eftersom besvären brukar gå över av sig själv.

Om du blir plötsligt mycket sämre eller får andningsbesvär även när du vilar, bör du däremot genast kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning.
Det är viktigt att ringa först och inte åka direkt till en mottagning. Det beror på risken för smittspridning och det finns rutiner för hur du i så fall ska tas omhand.

Information från ansvariga myndigheter

Mer information från ansvariga myndigheter om viruset och smittspridning.

Translate

Press the pink button "Activate translation" if you need this page translated. A "pop up bar" will appear. Press the icon "a chinese character" / "A" to choose the language of your choice.