Så förbereder du dig för elavbrott

Vid elbrist eller ett längre elavbrott under vinterhalvåret blir bostaden snabbt kall. Se till att ha en plan för alternativ uppvärmning och ha saker hemma som underlättar för dig att hålla värmen.

Elledningar mot blå himmel

Foto:Igor Stevanovic Mostphotos

Hemberedskap

Utan el är vårt samhälle sårbart. Efter bara en kort tid kan vardagen bli besvärlig: Du ansvarar själv för att klara ett längre elavbrott i ditt hem.
Att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka.
På MSBs webbplats ( Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) finns en checklista för tillgång till värme i kris. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Trygghetspunkter

Vi har fyra utvalda trygghetspunkter i kommunen; Vikingahallen, Ekillahallen
Prästängshallen och Rosershallen.
Hit kan du vända dig vid en kris, som till exempel ett längre elavbrott.
Aktivering av kommunens trygghetspunkter meddelas genom våra egna informationskanaler, alternativt genom P4 Stockholm.

Energimyndigheten

Vad händer om det blir ett längre el-, gas- eller fjärrvärmeavbrott i ditt hem. På Energimyndighetens webbplats finns det enkla tips på hur du klarar dig hemma vid ett längre värmeavbrott, hur du lagar mat utan el och hur du håller dig varm hemma.
Här hittar du tipsen vid elvabrott. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Svenska kraftnät

Svenska kraftnät är den aktör som närmast bevakar hur energisituationen ser ut kontinuerligt. De uppdaterar ofta sina rapporter som publiceras direkt på deras webbplats.

Här hittar du deras uppdateringar. Länk till annan webbplats.

Manuell frånkoppling = planerade elavbrott

Manuell frånkoppling är planerade elavbrott som görs för att mängden el inte räcker till. Det är Svenska kraftnät Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som ger order om att ett planerat elavbrott ska verkställas och nätägaren (exempelvis Ellevio eller Vattenfall) som utför.

Det finns risk för manuell frånkoppling i vinter, men risken bedöms inte vara överhängande. Alla besparingar som vi kan göra, som kommun eller invånare, bidrar till att risken minskar ytterligare. Varje kilowattimme räknas Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om det blir aktuellt med planerade elavbrott i vinter kommer det att märkas i relativt god tid, någonstans mellan 12 och 24 timmar innan. Det gör att det finns tid att förbereda sig. Elen kommer inte bara försvinna som vid akuta elavbrott. Risken för akuta elavbrott, det vi normalt sett bara kallar strömavbrott, är inte högre än vanligt.