- Start
- / Bygga, bo och miljö
- / Översiktsplan och detaljplaner
- / Översiktsplan
- / Översiktsplan 2022
- / Mark- och vattenanvändning
- / Trafik och mobilitet
- / Väginfrastruktur
Väginfrastruktur
Vägsystemet inom kommunen behöver utvecklas i takt med att befolkningen växer och kommunens verksamhetsområden expanderar. Samtidigt finns behov av åtgärder för ökad trafiksäkerhet och robusthet i vägnätet.
Ökad framkomlighet och trafiksäkerhet på väg 263
Väg 263 sammankopplar Mälardalsregionen med Sigtuna, Märsta och Arlanda flygplats, och är ett av de viktigaste kommunikationsstråken i kommunen. Väg 263 har tidvis dålig framkomlighet och på vissa sträckor en bristande trafiksäkerhet. För att öka framkomligheten, förbättra trafiksäkerheten och korta restiderna för såväl kollektivtrafik, gods och bil behöver åtgärder genomföras i enlighet med Trafikverkets åtgärdsvalsstudie (ÅVS). I ÅVS:en föreslås bland annat nya cirkulationsplatser och ett extra körfält i höjd med Märsta som under rusningstrafik skulle kunna reserveras för kollektivtrafik. Kommunen verkar även för att ytterligare ett körfält tillskapas i Pinbacken i Märsta.
Breddning av E4:an
E4:an tillhör en av landets viktigaste transportlänkar. Sträckan mellan Häggvik i Sollentuna och Arlanda brister i kapacitet och trafiksäkerhet och köbildning medför att vägsträckan vissa tider är svårframkomlig. Arlandaregionens expansion tillsammans med öppnandet av Förbifart Stockholm kommer att leda till ökad belastning på E4:an. Om inga åtgärder genomförs förvärras kapacitets- och trafiksäkerhetsproblemen, vilket riskerar att hämma hela regionens konkurrenskraft och attraktivitet. Kommunen ser därför positivt på Trafikverkets planerade utbyggnad av E4:an med ett körfält i vardera färdriktning från Glädjens
trafikplats i Upplands Väsby till Arlanda trafikplats.
Förbifart stockholm
Förbifart Stockholm är en 21 km lång ny sträckning av E4:an som till stora delar byggs i tunnel nära stadsmiljö. Sträckningen av Förbifarten går väster om Stockholm, från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr.
Välfungerande väginfrastruktur i Rosersberg
Trafikverket har av säkerhetsskäl stängt Slottsvägens korsning över Ostkustbanan. Med anledning av stängningen inledde Trafikverket och kommunen arbete med en vägplan för en ny planskild korsning, ett arbete som Trafikverket valt att avbryta. Kommunens uppfattning är att planeringsarbetet skyndsamt ska återupptas. En statlig korsningspunkt ska anläggas vid Slottsvägen eller i annat lämpligt läge för att ersätta den stängda korsningen.
Rosersberg växer med både nya verksamhetsetableringar och bostäder. Om Slottsvägen förblir stängd finns en stor risk att cirkulationsplatsen vid trafikplats Rosersberg blir kraftigt överbelastad. Trafikplatsen är för sitt ändamål underdimensionerad. För att tillgängligheten till Rosersberg med arbetsplats- och bostadsområden samt Rosersbergs slottsmiljö ska vara långsiktigt hållbar är det nödvändigt med både en mer kapacitetsstark utfart till E4:an samt ett återställande av en passage under Ostkustbanan.
Utbyggnad av Måby trafikplats med sydliga ramper
Måby trafikplats behöver byggas ut till en komplett trafikplats med sydliga ramper, en södergående påfart och en norrgående avfart, på från E4:an. Ramperna är nödvändiga för att kunna försörja verksamhetsområden i Arlandaområdet och förbättra robustheten i trafiksystemet, inte minst för att öka antalet angöringspunkter till Arlanda flygplats.
Planeringsinriktningar för väginfrastruktur
- Vid utbyggnad av nya områden ska
förutsättningar för kollektivtrafiken skapas samt gång- och cykelbanor vara i funktion vid första utbyggnadsetappen för att skapa hållbara resvanor från början. - Gång- och cykelnätet ska vara säkert,
sammanhängande och ha en god framkomlighet. Utformningen av gång- och cykelnätet ska ske med omsorg om trygghet och trivsel. Vid målpunkter ska säkra, funktionella och väl utformade cykelparkeringar skapas. - Skolor ska förses med god kollektivtrafik samt gång- och cykelvägar som möjliggör för personal och elever att resa utan bil samt för föräldrar att lämna barnen till fots eller med buss. Målet är att biltrafiken ska minska kring skolor och förskolor för en säkrare trafikmiljö.
- Vid nyanläggning i befintligt eller av nytt gatunät ska åtgärder och utformning planeras och projekteras som beaktar trafiksäkerhet och framkomlighet.
- För att avlasta väg 263 behöver vägnätet stärkas genom Måby trafikplats utbyggnad med sydliga ramper och Aspvägens förlängning över Ostkustbanan i Märsta.
- På Aspvägen ska trafiksäkerhetshöjande åtgärder vidtas för säker gång- och cykeltrafik.
- Åtgärder i åtgärdsvalsstudie för väg 263 ska genomföras. Åtgärdsförslag som kommunen tagit fram 2020 ska prövas.
- I efterföljande planering ska det hållas öppet för möjligheten att etablera ytterligare en station med dess angöring vid Arlandabanan samt för plats för en kollektivtrafiknod som försörjer Roslagsbanan och det lokala kollektivtrafiknätet.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan