Kollektivtrafik

I kommunen finns fem viktiga knutpunkter för kollektivtrafik på järnväg. Dessa är stationerna i Märsta och Rosersberg, samt de tre stationerna på Arlanda flygplats.

I kommunen finns fem viktiga knutpunkter för
kollektivtrafik på järnväg. Dessa är stationerna i Märsta och Rosersberg, samt de tre stationerna på Arlanda flygplats. I kommunens tätorter och större arbetsplatsområden är kollektivtrafiken uppbyggd kring busstrafik med halvtimmestrafik i reguljär trafik och kvartstrafik under högtrafiktid på de mest frekventa linjerna. Flertalet busslinjer har en koppling till Märsta station. Kommunens landsbygdsområden samt Rosersberg trafikeras med linjer med gles turtäthet, och kollektivtrafikens attraktivitet och nyttjandegrad är därför låg i dessa områden.

Sigtuna kommun har under ett antal år haft en sjunkande kollektivtrafikandel enligt SL:s resvaneundersökning. Orsaken kan blanda annat spåras till ineffektiva och långsamma kollektivtrafiksträckningar och låg turtäthet, låg standard och kapacitet på Märsta station samt upplevd låg tillförlitlighet i tåg- och busstrafiken. En standardhöjning i kollektivtrafiken är en förutsättning för ökad andel kollektiva resor.

I Sigtuna kommun ska det vara enkelt att resa hållbart. Socioekonomiskt svaga grupper är speciellt beroende av kollektivtrafiksystemet. För att öka andelen kollektivtrafikresande behöver kollektivtrafiken vara enkel och bekväm att använda. Märsta station behöver moderniseras och byggas ut så att trafiksystemen motsvarar kommunens tillväxt. Kollektivtrafikens framkomlighet behöver prioriteras i planeringen, samtidigt som omstigning mellan trafikslag vid
bytespunkterna måste bli smidigare och
kollektivtrafikresandet mer tidseffektivt.

För att ytterligare öka andelen kollektivtrafikresenärer behöver de regionala myndigheterna se över biljettsystemen i Uppsala och Stockholms län. De två systemen utgör en avsevärd kostnadsökning för pendlare mellan Uppsala och Sigtuna kommun trots närheten till länsgränsen.

Nya Märsta station och kapacitetstärkning på Ostkustbanan

För ett hållbart transportsystem är tillgänglighet och kapacitet på spårsystemen av väsentlig betydelse. Med en växande befolkning och många nya arbetsplatser i kommunen är det en strategiskt mycket viktig kapacitetsfråga att Märsta station omvandlas till en funktionell och modern bytespunkt. Med Märsta stations nuvarande utformning är det exempelvis i dagsläget inte möjligt att utöka turtätheten för pendeltågstrafiken.

I samverkan med berörda aktörer verkar kommunen för att Märsta station ska omvandlas till en regional bytespunkt med smidig omstigning mellan trafikslagen och hög tillgänglighet till regionen. Utöver en ny stationslösning medför utvecklingen av stationsområdet behov av att anlägga en bro i Aspvägens förlängning samt en gång- och cykeltunnel i Brobyvägens förlängning. Moderniseringen av Märsta station skapar många möjligheter som ska tillvaratas. Stärkta förbindelser mellan Märsta och Arlanda flygplats kan förbättras genom att skapa hållplatslägen för en direktförbindelse öster om stationen.

Antalet omstigningar 2019 vid Märsta station uppgick till cirka 15 000 rörelser under en genomsnittlig vardag. När utbyggnaden öster om Märsta står klar räknar trafikförvaltningen Region Stockholm med en ökning till cirka 20-25 000 rörelser år 2030. Tillkommande arbetsplatser i den regionala stadskärnan kommer att öka pendlingsbehovet ytterligare, såväl inom kärnan och kommunen som regionalt.

Med en ombyggd Märsta station öppnas möjligheterna för tätare pendeltågstrafik och utökad regionaltågstrafik. Ett nytt hållplatsläge öster om Märsta station skapar även förutsättningar för utvecklingen av en mer tidseffektiv direktkommunikation mellan Märsta och Arlanda flygplats samt ett nytt kommunikationsstråk som effektivt sammanbinder Märsta, verksamhetsområdena i Arlandastad och flygplatsen.

En äldre kvinna och en ung tjej som går bredvid varandra på Märsta station.

Fotograf: Kari Kohvakka

Kommunikationsstråk Arlanda – Märsta

För att binda ihop den regionala stadskärnans olika delar behöver Arlandaområdet och Märsta sammanlänkas mer. Detta sker genom satsningar på resurseffektiva infrastrukturåtgärder, utbyggnad av kollektivtrafik och en tät bebyggelsestruktur. Med resurseffektiva infrastrukturåtgärder avses åtgärder som ger stor nytta i förhållande till ekonomiska insatser och som bidra till en hållbar samhällsutveckling i kommunen.

Ett delmål i RUFS 2050 är att kollektivtrafikens restid år 2030 ska vara konkurrenskraftig med bilens restid mellan de regionala stadskärnorna och till Arlanda flygplats.

En högt prioriterad fråga för den regionala stadskärnan är, utöver utvecklingen av Märsta station och dess närområde, att skapa ett mer attraktivt kollektivtrafikstråk mellan Märsta station och Arlanda flygplats.

Direktkommunikationen kan ske genom busstrafik eller en spårbunden förbindelse. För att binda ihop Märsta och Arlanda flygplats med verksamhetsområdena i Arlandastad behöver även lokala kollektivtrafikstråk utvecklas. De lokala kollektivtrafikstråken kan med fördel kopplas samman med eventuellt framtida tågstationerna på Arlandabanan respektive Roslagsbanan när den anläggs.

Förlängning av Roslagsbanan

En förlängning av Roslagsbanan genom Vallentuna kommun till Arlanda flygplats skulle väsentligt förbättra tillgängligheten och framkomligheten i ost-västlig riktning samt bidra till att förbinda de regionala stadskärnorna Arlanda-Märsta och Täby-Arninge. Detta ger nya och dynamiska förutsättningar för tillväxt och utveckling i såväl hela Arlandaregionen som den nordöstra delen av länet. En sådan förlängning skulle även möjliggöra en spårbunden sträckning från Arlanda till Märsta station och frigöra utrymme för övrig trafik på E4:an. Översiktsplanen är dock inte avhängig att Roslagsbanans förlängning genomförs.

I den efterföljande planeringen ska det hållas öppet för etablering av station och kollektivtrafiknod inom flygplatsområdet vid Sky City och Benstocken samt för en avgrenad Roslagsbana till Arlanda.

Arlandabanan

Arlandabanan passerar östra Arlandastad, ett område som planeras växa med ett stort antal nya arbetsplatser och besöksmål. I östra Arlandastad har exempelvis en mäss- och utställningsanläggning etablerats. Att anlägga en ny station på Arlandabanan skulle skapa en möjlighet att förse regionalt intressant besöks-och personalintensiv verksamhet med effektiv kollektivtrafik direkt från Stockholm City. Detta skulle möjliggöra en överflyttning av resor från bil till kollektivtrafik och därmed en minska påverkan på den redan belastade E4:an. Kommunen anser därför att förutsättningarna för att anlägga en ny pendeltågsstation inom östra Arlandastad bör prövas. Stationen bör möjliggöra koppling till de lokala kollektivtrafikstråk som ska kopplar samman Märsta, Arlandastad och flygplatsen.
Framtida lägen för en tågstation och en kollektivtrafiknod är schematiskt redovisat i översiktsplanens mark- och vattenanvändningskarta. Fördjupade studier krävs för att identifiera de lägen som medför störst samhällsnytta.

En kapacitetsstärkning på Arlandabanan med två nya tågspår från Skavstaby till Arlanda har utretts översiktligt av Trafikverket. Kommunen ser positivt på att de eventuella nya spåren lokaliseras i anslutning till befintliga Arlandabanan. Inför fördjupat arbete med val av linjedragning inom spårkorridoren vill kommunen lyfta att en förläggning av de nya spåren på den västra sidan om nuvarande spår innebär intrång i planlagd mark och utbyggt handelsområde vid trafikplats Rosersberg. Detta alternativ hindrar även kommunens bebyggelseplaner. Läs mer i kapitlet Riksintressen och andra värden.

Förbättrad busstrafik

Ett sätt att stärka landsbygdens flexibla kollektivtrafik är att utöka antalet busslinjer med fast tidtabell för beställning av resor. Ytterligare en viktig åtgärd för att öka andelen barn och unga som reser med kollektivtrafik i landsbygden är att samverka med regionala, privata och statliga aktörer för att möjliggöra säkra busshållplatser, exempelvis utmed de statliga väg 263, väg 273 och väg 858.

Regional busstrafik finns till och från Norrtälje, Enköping, Knivsta och Uppsala, främst i förbindelse med Arlanda flygplats, som även har reguljär flygbusstrafik med Stockholm och Uppsala. Förstärkt regional busstrafik västerut skulle även kunna skapa en välfungerande kommunikation mellan Sigtuna-Märsta-Arlanda.

Logistikområdet söder om Rosersberg är en stor och växande arbetsplats. För några storföretag såsom PostNord och logistikverksamheterna där skiftesgång på kvällar och helger är vanligt, är busstrafiken från pendeltågsstationen till området dåligt anpassad och behöver förstärkas.

En kvinna som kliver på en röd SL buss.

Fotograf: Rosie Alm

Planeringsinriktningar för trafik och mobilitet

  • Vid utbyggnad av nya områden ska
    förutsättningar för kollektivtrafiken skapas samt gång- och cykelbanor vara i funktion vid första utbyggnadsetappen för att skapa hållbara resvanor från början.
  • Gång- och cykelnätet ska vara säkert,
    sammanhängande och ha en god framkomlighet. Utformningen av gång- och cykelnätet ska ske med omsorg om trygghet och trivsel. Vid målpunkter ska säkra, funktionella och väl utformade cykelparkeringar skapas.
  • Skolor ska förses med god kollektivtrafik samt gång- och cykelvägar som möjliggör för personal och elever att resa utan bil samt för föräldrar att lämna barnen till fots eller med buss. Målet är att biltrafiken ska minska kring skolor och förskolor för en säkrare trafikmiljö.
  • Vid nyanläggning i befintligt eller av nytt gatunät ska åtgärder och utformning planeras och projekteras som beaktar trafiksäkerhet och framkomlighet.
  • För att avlasta väg 263 behöver vägnätet stärkas genom Måby trafikplats utbyggnad med sydliga ramper och Aspvägens förlängning över Ostkustbanan i Märsta.
  • På Aspvägen ska trafiksäkerhetshöjande åtgärder vidtas för säker gång- och cykeltrafik.
  • Åtgärder i åtgärdsvalsstudie för väg 263 ska genomföras. Åtgärdsförslag som kommunen tagit fram 2020 ska prövas.
  • I efterföljande planering ska det hållas öppet för möjligheten att etablera ytterligare en station med dess angöring vid Arlandabanan samt för plats för en kollektivtrafiknod som försörjer Roslagsbanan och det lokala kollektivtrafiknätet.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.