- Start
- / Bygga, bo och miljö
- / Bostäder och offentliga lokaler
- / Bostadsanpassningsbidrag
- / Reperationer och underhåll
Reperationer och underhåll
Du som fått bostadsanpassningsbidrag för åtgärder i hemmet äger utrustningen som du fått bidrag för. Därmed ansvarar du för skötsel och underhåll. Här kan du läsa mer om vad som gäller och vad du har rätt till som konsument.
Innehåll på denna sida
Skador som inte beviljas bidrag
Kostnader som uppkommit på grund av skadegörelse, åsknedslag, handhavandefel eller normalt bostadsunderhåll täcks normalt inte av bidrag. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se över försäkringsskyddet gällande din utrustning.
För reparationer, ändringar eller kompletteringar som enligt lag eller avtal åvilar tillverkare eller säljare lämnas inte bostadsanpassningsbidrag. Kontrollera därför om din anpassning eller utrustning har garanti och hur länge den gäller.
Gällande ditt ärende är det konsumentlagstiftningen som gäller mellan dig och entreprenören du anlitar. Ta del av dina rättigheter som konsument.
När bidrag kan beviljas
Bidrag kan lämnas för reparationer av tekniskt avancerad utrustning som anskaffats med stöd av bostadsanpassningsbidrag om reparationen inte utgör normalt bostadsunderhåll, handhavandefel eller åverkan.
Om behovet av reparationen av utrustningen uppstått på grund av onormalt slitage som beror av en funktionsnedsättning kan reparationen vara bidragsberättigad. Kontakta handläggare för mer information och vägledning.
Felanmälan
Felanmälan gällande utrustningen gör du hos den entreprenör du anlitat. Gör du en felanmälan är du ansvarig för att betala fakturan för reparationen.
Hjälpte informationen på denna sida dig?
Meddela fel på sidan