Skolprojektet ska hjälpa ungdomar som mår dåligt

2017-10-23

Den 25 oktober ska elever på Arlandagymnasiet i Sigtuna kommun presentera sina affärsidéer inom projektet Ung Företagsamhet.
Det handlar om försäljning av dricksglas med tryck, bivaxljus, anteckningsbok med tillhörande penna, träningskit – och samtalsgrupper för ungdomar som mår psykiskt dåligt.
- Det är många som behöver hjälp och jag vill att de ska veta att de inte är ensamma, säger Ismayil Agharzayev om idén till sitt UF-företag.

Psykisk ohälsa blir allt mer utbrett för varje år, framför allt hos ungdomar. Samtidigt är det många som inte får någon hjälp. De ungdomar som fyllt 18 år omfattas till exempel inte av barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).
- Jag har själv haft problem, känt mig deprimerad och ensam och saknat motivation. Jag började söka på nätet, vad jag skulle göra och vart jag kunde vända mig för att få hjälp, men tyckte inte att jag hittade det jag sökte, berättar Ismayil Agharzayev som går ekonomiprogrammet på Arlandagymnasiet.
När han skulle komma på vilken typ av verksamhet som han ville driva under Ung Företagsamhet kändes valet därför självklart. Nu ska han nu starta ett UF-företag med fokus på psykisk ohälsa hos ungdomar i åldrarna 16-21 år och åka runt på skolor och andra platser där ungdomar finns och starta samtalsgrupper.
-Jag kan inte behandla ungdomarna men jag hoppas att vi ska kunna ta hjälp av varandra. Jag kan tycka att vuxna inte riktigt förstår ungdomar lika bra som ungdomar förstår varandra och de problem som finns. Det är många som behöver hjälp och jag vill att de ska veta att de inte är ensamma, det är viktigt. En stor anledning till depression är ensamhetskänslan, säger Ismayil Agharzayev som också kommer att sammanställa till exempel journummer som kan vara bra för den som mår dåligt att ha tillgång till.
Engagemanget hos Ismayil Agharzayev går inte att ta miste på och han säger att han gärna skulle kunna göra detta ideellt. Det går dock inte ihop med uppdraget att starta företag, så förhoppningen är att hans idé ska finansieras av kommuner eller till och med staten. Likväl slår han fast:
- Känslan av att hjälpa människor kan inte värderas i pengar, den är bättre än en miljon kronor.

Onsdagen den 25 oktober har alla som vill möjlighet att komma som åhörare, ”drake” (alltså ge respons och tips på hur affärsidén kan utvecklas) eller riskkapitalist när Arlandagymnasiets elever presenterar sina affärsidéer.
Adress: Arlandagymnasiet (i skrivsalen) på Vikingavägen 2 i Märsta
Pass 1: klockan 9-11.20
Pass 2: klockan 12.30-14.30

Genom Ung Företagsamhet från gymnasieelever driva ett eget företag. Företaget bygger på elevens egen affärsidé och ska erbjuda verkliga varor eller tjänster. Under ett år går eleven igenom ett företags livscykel, från start till avveckling.
Mer om UF kan du läsa här: http://www.ungforetagsamhet.se/uf-foretagande.

Presskontakt:
Anna Jernberg Carlson