Vanliga frågor

Hur vet jag vilken e-legitimation jag ska använda mig av?

Till höger hittar du länkar där du kan testa vilken e-legitimation du har.

 

Kan en e-legitimation bli för gammal?

Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad av olika skäl. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera att din e-legitimation fortfarande är giltig och om så inte är fallet ber vi dig att kontakta din leverantör av e-legitimation för att förnya legitimationen.

Jag har glömt mitt lösenord till min e-legitimation, vem hjälper mig?

Varken din bank eller Sigtuna kommun har tillgång till ditt lösenord. Har du glömt ditt lösenord måste du ladda ner en ny e-legitimation.

Jag kan inte logga in i Skolportalen. Vad ska jag göra?

I första hand ska du testa och kontrollera din e-legitimation genom att använda rätt länk ovanför (se frågan Hur vet jag vilken e-legitimation jag ska använda mig av). Lyckas du inte ska du vända dig till banken som utfärdat din e-legitimation.

Anställd i kommunen

Du som är anställd i kommunen och arbetar på adminnätet loggar in i Skolportalen med ditt vanliga användarnamn och lösenord när du är på arbetet. För inloggning hemifrån behöver vi ditt mobilnummer - ange det i formuläret via knappen"support för Skolportalen" (till höger).

Jag får inte upp någon e-legitimation när jag försöker logga in, vad kan problemet vara?

Om inte din e-legitimation visas kan det bero på följande saker:

- Du har inte installerat någon e-legitimation. Det går inte använda samma certifikatet som används för att logga in på Internetbanken. Det behövs ytterligare ett certifikat för att logga in hos oss och övriga aktörer. Detta gör du genom att logga in på din internetbank och sedan laddar hem ett e-legitimation.

- Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade platsen vid installation av e-legitimationen.

- Du kan ha flyttat e-legitimation till en annan plats på din dator. Om du har gjort det hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.

- Du är inloggad som en annan användare på din dator än den som du använde när du laddade hem din e-legitimation och installerade den. Din banks support kan hjälpa dig att rätta till problemet.

- Det är viktigt att du uppdaterar de programvaror som behövs från e-legitimationsutfärdaren för att säkerställa att inloggningen kan skapa en anslutning mot våra tjänster.

Jag får ett rött kryss istället för inloggningsrutan där jag skriver in mina e-legitimationsuppgifter, vad är fel?

Ibland kan kunder med BankID råka ut för att de får ett rött kryss där uppgifterna ska matas in. Anledningen till detta är att en så kallad "applet" inte har startats. En applet är ett datorprogram som ligger inbäddat i exempelvis en webbsida och startas och körs av en webbläsare. En applet är ofta skriven i programspråket Java.

Orsaken till att appleten inte startar kan bero på två saker. Den ena är att du tackat nej på frågan om man tillåter att appleten körs (dvs säkerhetsvarningen som dyker upp när man klickar på logga in).

Den andra orsaken kan vara att du saknar ett så kallat javastöd vilket krävs för att appleten ska kunna köras. Till höger hittar du länkar för att, dels kunna testa vilken Java-version du har, dels en sida där du kan ladda hem programmet till din dator.

Om javastödet är installerat och du ändå inte kan logga in kan det beror på en felkonfiguration i javastödet.

Jag får meddelandet "sidan kan inte visas" när jag försöker logga in (efter det att jag har uppgett mitt lösenord). Vad är det som är fel?

Detta problem kan avhjälpas genom att rensa cookies. Här nedan får du instruktioner för olika webbläsare.

Internet Explorer

1. Välj "Internetalternativ" under Verktyg-menyn.
2. Klicka på "ta bort cookies" och sedan "ta bort filer".
3. Klicka på "ok", stäng ner alla fönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

Netscape

1. Välj "Inställningar" under Netscape-menyn.
2. Gå in under "Privacy and security".
3. Klicka på "cookies" och sedan "enable all cookies".
4. Klicka på "ok", stäng ner alla fönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

Safari

1. Välj "Preferences" och sedan "Security" under Safari-menyn.
2. Klicka på "Show cookies" och sedan "remove".
3. Klicka på "ok", stäng ner alla fönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

Firefox

1. Välj "Preferences" under "Firefox"-menyn.
2. Under "Privacy" finns fliken "Cookies". Klicka på "clear".
3. Klicka på "ok", stäng ner alla fönster och starta upp ett nytt. Prova att logga in igen.

2) Rätt kryptering i webbläsaren?
Om du använder Internet Explorer: Klicka på "Hjälp" i menyraden och välj Om Internet Explorer. Om du inte har 128 bitars kryptering och använder Microsoft Internet Explorer, kan du uppdatera din kryptering i anslutning till den information där det står hur många bitars kryptering du har.

Jag får inget SMS med ett engångslösenord när jag väljer "Logga in med SMS", vad är problemet?

Har du registrerat rätt mobilnummer i Skolportalen? Skicka ett e-postmeddelande till kontaktpersonen, till höger, där du anger ditt personnummer samt det mobiltelefonnummer som ska ta emot SMS från Skolportalen.

Ett fel inträffade

De markerade fälten måste fyllas i


Dela på

Dela till Facebook Dela till Twitter Dela till LinkedIn Dela med e-post
Synpunkter & felanmälan
Hitta direkt

Testa E-legitimation här:

  • Nordea
  • SEB eller Telia
  • BankID (Danske bank/Östgöta Enskilda Bank, Swedbank, Handelsbanken, Ikanobanken, Länsförsäkringar Bank, Skandiabanken, Sparbanken Finn eller Sparbanken Gripen.)