Publicerad:

FN-vecka på S:t Olofs skola med besök från kommunen

Sigtuna kommuns hållbarhetssamordnare deltog digitalt under veckan och fick svara på frågor hur kommunen konkret jobbar med Agenda 2030 och de globala målen.

Bild på digitalt möte med kommunens hållbarhetssamordnare och elever

Friederike May, hållbarhetsamordnare i Sigtuna kommun, deltog digitalt under S:t Olofs skolas FN-vecka. Hon svarade på frågor från elever i årskurs 9 och berättade hur kommunen jobbar med Agenda 2030.

Den här veckan har S:t Olofs skola sin traditionsenliga vecka med fokus på FN. I år har eleverna bland annat jobbat med mänskliga rättigheter, Barnkonventionen, minoriteter, Agenda 2030 och de globala målen. De har till exempel tittat på fördelningen av jordens resurser under mattelektioner, migrationer i moderna språk, health water and equality i engelska, blues och protester under musiklektionerna och de globala målen när de haft bildlektion.

Många frågor från eleverna

Eleverna i årskurs 9 fick dessutom digitalt besök av Sigtuna kommuns hållbarhetsamordnare Friederike May som berättade hur Sigtuna kommun jobbar med hållbarhetsfrågor.

Det var ungefär 150 elever som deltog och de hade i förväg skickat frågor till mig som jag svarade på, berättar Friederike May.

Några exempel på de frågor som togs upp är:

  • Var får Sigtuna sin energi ifrån och hur skapas den?
  • Vad gör kommunerna för att alla i samhället ska ha tillgång till en god utbildning?
  • Hur det kommer sig att det är en så stor skillnad mellan Märsta och Sigtuna även fast det är samma kommun? Vad gör kommunen för att ingen ska leva i fattigdom?
  • Hur jobbar Sigtuna kommun för att minska matsvinn i skolorna?
  • Vad gör Sigtuna kommun för att minska vattenförbrukning?
  • Hur arbetar kommunen med återvinning av textilier idag och vad är planen framöver?

Det var ett stort som smått och jag försökte berätta hur vi jobbar både på ett strategiskt och övergripande sätt, men även förklarar mera konkret hur de globala målen hänger ihop med samhällsplanering, utbildning, arbetsmarknad och omsorg, säger Friederike May.

Önskemål om flera besök från kommunen

Även eleverna var nöjda med att få möjlighet att ställa frågor direkt till kommunen. Många var inte medvetna om hur kommunen jobbar med Agenda 2030, till exempel att ambitionen att minska matsvinn på skolluncherna och Agenda 2030 hänger ihop liksom viljan att öka antalet cyklande i kommunen och arbetet för att motverka segregation.

Friederike May är imponerad av engagemanget kring hållbarhetsfrågor från både lärare och elever och hoppas kunna delta igen nästa år.
Som en elev sammanfattade mötet med kommunens hållbarhetssamordnare:

Det var verkligen bra det här mötet. I början jag trodde det skulle vara lite tråkig men det var det inte. Vi skulle träffa mer folk som jobbar i kommunen, de kunde komma hit och berättar vad de gör och lyssna på oss unga invånare.

Kommunens besök på skolan är en del i skolans arbete kring sociala team som riktar sig mot åk 9 och har temat "Jag som en del i samhället".

Vi satsar på ungas delaktighet och inflytande i lokala samhällsfrågor samt på att öka medvetenheten om de medborgarskapande processer genom en närmare kontakt med de offentliga aktörer i kommunen, säger Francesca Pelizzon, socialpedagog på S:t Olofs skola​​​​.