Frågor och svar om EU-valet

Vad gör Europaparlamentet?

Europaparlamentet ansvarar för att:

• Stiftar lagar
  • Besluta om EUs budget
  • Övervaka övriga EU-organs verksamheter. EU-organen är som stödfunktioner som ser till att EU kan utföra sina uppgifter samt bland annat ser till att övriga EU-verksamheter följer lagar och regler.

Vem får rösta?

För att få rösta måste du fylla 18 år senast på valdagen, vara svensk medborgare eller medborgare i något av EU:s medlemsländer och folkbokförd i Sverige. Alla som har rösträtt får ett röstkort hemskickat till sin folkbokföringsadress.

Hur påverkar EUs lagar mig i min vardag?

Flera saker i din vardag kommer från EU-lagar som Europaparlamentet har stiftat.

• Du har rätt att arbeta eller studera i andra EU-länder.
  • Innehållsmärkning på mat. Om en vara innehåller koffein måste det märkas ut.
  • Ångerrätt på 14 dagar när du handlar digitalt eller över telefon.
  • Gemensam laddare för alla mobiler, surfplattor och kameror som säljs i EU ha en gemensam laddare, en så kallad USB-C-kontakt.
  • Begränsning av försäljning av engångsprodukter som plastbestick och sugrör.

Behöver jag ha med mig något särskilt när jag går och röstar?

Ja, för att få rösta måste du kunna styrka din identitet genom att visa en id-handling, till exempel körkort eller pass. Har du ingen id-handling kan en annan person intyga din identitet, men då måste den personen visa en id-handling.

Hur går det till att rösta?

Instruktioner om hur man röstar finns beskrivet på Valmyndighetens webbplats https://www.val.se/att-rosta.html Länk till annan webbplats.

• Välj valsedel.
  • Ta ett valkuvert.
  • Gå bakom en valskärm och gör i ordning din röst. Sätt ett kryss för en kandidat på valsedeln om du vill personrösta. Lägg sedan valsedeln i ett valkuvert och stäng valkuvertet.
  • Lämna dina valkuvert, id-handling och röstkort till röstmottagaren.
  • Röstmottagaren kontrollerar din identitet och markerar att du har röstat.
  • Kuvertet med ditt röstkort och valkuvert klistras igen av röstmottagaren och skickas till din vallokal.

Var kan jag rösta?

Förtidsrösta - från och med den 22 maj kan du besöka någon av de förtidsröstningslokaler som vi har i Sigtuna kommun. Skulle du vara ut och resa kan du förtidsrösta i vilken röstningslokal som helst i den kommun som du befinner dig i.

Förtidsrösta utomlands – om du befinner dig utomlands kan du rösta på svenska ambassaden eller på ett svenskt konsulat. Läs mer på Valmyndighetens webbplats. https://www.val.se/att-rosta/var-rostar-jag/rosta-fran-utlandet.html Länk till annan webbplats.

Rösta på valdagen – på valdagen den 9 juni kan du besöka vallokalen som tillhör ditt valdistrikt. Vilket distrikt, vilken lokal, och öppningstider för din lokal står på det röstkort som skickats hem till dig.

Var kan jag förtidsrösta i Sigtuna kommun?

• Församlingshemmet Munken i Sigtuna stad
  • Rosersbergs bibliotek i Rosersberg
  • Mötesplatsen i Valsta
  • Kulturlänken i Märsta
  • Pinbackshallen i Märsta

Måste Sigtuna kommun distribuera valsedlar till alla partier?

Enligt vallagen 8 kap 3 § har kommunen ingen skyldighet att bistå med utläggningen av valsedlar för partier som inte har fått minst 1% av rösterna i de senaste två valen. Dessa partier kan dock lämna in sina valsedlar till vallokalerna och röstningslokalerna, där röstmottagarna lägger ut dem i valsedelsstället.

Vad gör jag om jag vill rösta på ett parti som inte har sina valsedlar utlagda?

Om det inte finns valsedel från partiet i vallokalen eller röstningslokalen kan du ta med dig en egen valsedel till vallokalen.

Får man dela ut valsedlar utanför vallokalen?

Nej, det är inte tillåtet att dela ut valsedlar eller annat material som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val utanför vallokaler eller röstningslokaler.

Hur vet jag om det finns valsedlar kvar för det parti jag vill rösta på?

Röstmottagarna bistår med att fylla på valsedlarna så länge lagret räcker. Det är dock upp till partiet att kontrollera om valsedlar fortfarande finns kvar eller har tagit slut.